Okresní hospodářská komora v Jablonci nad Nisou

V zahraničí se firmy mohou obracet na ekonomické diplomaty na ambasádách

19. 1. 2016

Exportéři se na ambasády obracejí především ve vzdálenějších teritoriích Asie, Afriky nebo Latinské Ameriky. Role ambasády je důležitá především v případech, kdy se firmy ucházejí o zakázku pro státní sféru.

Aktivní ekonomická diplomacie, která doplňuje bezpečnostní, rozvojové a politické oblasti zahraniční politiky, je pro českou ekonomiku stále důležitějším nástrojem podpory. Její význam posílil v souvislosti s překonáváním poslední ekonomické krize i výpadku exportu v důsledku protiruských sankcí a odvetných opatření Moskvy.

V posledním roce došlo k mnoha zlepšením jak na poli podpory exportu, tak ve fungování ekonomické diplomacie. Především k posílení a zpřehlednění služeb, které státní správa exportérům nabízí, odstranění nejasností, duplicit a kompetenčních rozporů, které v oblasti podpory zahraničního obchodu existovaly ještě na počátku předloňského roku.

Namísto tří různých institucí funguje nyní jedna společně sdílená síť zahraničních zastoupení státu, provozovaná Ministerstvem zahraničních věcí a Ministerstvem průmyslu a obchodu, jejichž partnery jsou i státní agentury CzechTrade a CzechInvest. Exportéři k těmto službám přistupují jedním vstupním místem - Klientským centrem pro exportéry, kde firmy naleznou společnou nabídku služeb.

Klientské centrum zajišťuje služby ve více než 90 zemích světa. Firmy se mohou na klientské centrum obrátit e-mailem, zavolat či přijít na osobní konzultaci exportních a investičních záměrů v zahraničí. Cílem tohoto systému je poskytnout českých subjektům přehledný přístup k informacím, které potřebují k exportu svých výrobků. Co všechno centra pro firmy zajistí uvádí Katalog služeb jednotné zahraniční sítě a Klientského centra pro export.
 
K posílení české ekonomické přítomnosti v zahraničí budou sloužit nově otevřené úřady pověřené výkonem ekonomické agendy. „Po několika letech zužování zahraniční sítě otevíráme nové úřady v zemích s exportním a investičním potenciálem,“ říká náměstek ministra zahraničí Martin Tlapa.

Více na businessinfo.cz